Saturday 14 July 2012

Kemana hilangnya...??????

Alhamdulillah diberi peluang untuk menjadi fasilitator sekolah rendah di sekitar bandar Kuantan.Fasilitator untk Kem Tahsin Solat.Rasa teruja pulak.Sebab masa nilah nk berkongsi dan cucuk jarum dakwah pada adik2 kan :)


Aku diberi amanah untk menjaga kelas darjah dua dan tiga.Dalam kelas lebih kurang 38 orang la..Kami sebenanrnya diberi silibus untk dihabiskan mengikut darjah.


Sebelum memulakan sessi 'tahsin solat',aku bertaaruf dulu.Macam biasalah..Tak kenal maka tak cinta..ce wah..eh bukanlah,tak kenal maka tak kenal la..huhuhu


Setelah selesa sessi taaruf,aku memulakan sessi 'tahsin solat'..Tapi sebelum masuk pada silibus,aku ade satu permintaan..


"Sebelum kita mula,boleh tak ustaz nak kamu semua mengucap dua kalimah syahadah?Boleh ye,ok start.Ramai2"

Terpinga2 aku sbb satu suara pun x kedengaran.Mungkin malu kot..

"Ok cepat adik2..Ramai2."

Tiba2..bertambah kecut perut,tercengang dan bermacam2 'ter' lg jadi kat aku...

"Ustz,mengucap kalimah syahadah tu ape?"Soal salah seorang dari depa.

"Ha???!!Tak tau ke?"

"Takkkkk..."Bergema suara satu kelas dengan jawapan takk..

Lembik lutut aku sejenak.Bergenang air mataku.Nasib tak menitis je.Ya Allah,satu kelas tak pandai mengucap.Macam mana aku nak ajar solat kalau satu kelas tak pandai mengucap.Ini bukan main2.Separuh masa aku ajar mengucap sahaja.

Sebelum aku ajar mengucap tu,aku ingin menguji lagi macam2 perkara..

"Solat subuh ade berapa rakaat?"

Jawap mereka dengan penuh yakin..

"Tiga!"

"Empat!"

Aku menguji lagi..

"Kat rumah solat tak?"

"Takk!"

Aku tanya lagi sebagai observation..

"Mak ayah tak marah ke?"

"Takk!"


Allah2..Oklah..stop setakat tu soalan aku..Aku sebenarnya ingin mmbuat kajian untk diri sendiri.





Apa yang ingin aku kongsikan..Bagaimana hal ini bisa terjadi??Sapa yang patut dipersalahkan?Guru?Parents?Atau sapa??


Sahabat2,rakan2,guru2,adik2,akk2,atok2 dan semua golongan kat muka bumi ini,this is not the time nak tuduh orang ni salah.Bukan masa untuk menghukum sapa2!Kita semua berasalah!Sebab kita tak kisah dengan agama kita sendiri.Kite sume masih dibuai mimpi sedang kiamat itu hampir dengan kita!Bayangkanlah?Mengucap tak pandai.


"Alaaaa..Budak darjah dua dan darjah tiga..Kecik lagi..."


Berasap telinga aku mendengar jawapan tuu..


"So??Nak tunggu umur 30 tahun?Dah tua bangka baru nak ajar mengucap??Ke dah nazak baru nak ajar mengucap??Itu perkara asas mengucap tu..Bukan tanya soalan fekah."


Balasku dalam nada lembut tapi sangat sinis.Terdiam sang penyoal.Bukan ape bagi jawapan begitu,sang penyoal perlu sedar statusnya sebagai daie..


Wahai pejuang2 agama Allah!Ini bukan masa untuk kite berlengah.Bukan masa untk menghukum sapa2.Bukan masa untuk mencari alasan mengapa hal sedemikian berlaku.Tp kite kena bergerak!Bergerak!!Bila???Lagi mau tanyaa??NOW!!WHAT ARE YOU WAITING FOR HA??
Bayangkan anak2 kita satu hari nanti tak pandai mengucap?Nauuzubillah.Itu perkara asas.Bukan main2.Soal akidah.bagaimana dengan ibadah kita kalau mengucap tak tau?


ALLAH..ALLAH..ALLAH..


KEMANA HILANGNYA bekas2 pelajar SMKA?SMA?MRSM?SBPI?SEKOLAH2 ELIT?Mana kamu semua?Hanya belajar untuk masa depan sendiri?Tanpa memikirkan masa depan Islam?Hanya jaga amal masing??Nak masuk syurga sorang?Ingat tak kena soal ke nanti??


KEMANA HILANGNYA ANTUM SEMUA??HAA???Mereka memrlukan kita!Mereka memrlukan kalian!Tak sedih ke kita tgk orang seagama dengan kita,sebangsa dengan kita,senegara dengan kita tak pandai mengucap??


KEMANA HILANGNYA ANTUM SEMUA?JAngan tunding jari pada orang lain.KITA!!!!KITA YANG BERTANGGUNGJAWAB!!!KITA YANG KENA GERAK!!


BANGKITLAH WAHAI REMAJA ISLAM!ISLAM IS OUR RELEGION.ITS BELONGS TO US!WE HAVE TO SUPPORT ISLAM..

BANGKITLAH REMAJA ISLAM!
BANGKITLAH REMAJA ISLAM!
BANGKITLAH REMAJA ISLAM!
BANGKITLAH DARI LENAMU!
BANGKITLAH!!!!!!!!!!!!

No comments:

Post a Comment