Friday 28 September 2012

Panahan cinta

Cinta...
Apabila berbicara soal cinta..
Ramai yang mengeluarkan pendapat masing2 mengenai cinta.
Ada yang menyalahkan cintaa itu..

"Haram!Apa nak cinta2 ni?!Tak takut dosa ke?Rosak hati taau!"

"Cinta itu fitrah,ianya akan datang kepada setiap remaja tanpa disedari.."

"Emm..takyah nak bercintala..study dulu..Xyah cari cinta,nanti Allah baagi je bile dh sesuai"

Emm..macam2 tohmahan tentang cinta.Ada insan yang memuja cinta dan ada juga insan yang membenci cinta sewenangya dengaan memfatwakan cinta itu haram dan sebagainya..

Bagi aku,cinta itu fitrahnya suci...Namun kita yang sering mengotorinya..Dengan sikap kita yang kuranng sabar dan terburu-buru..

Cinta ini sangat indah sebenarnya sekiranya kita sentiasa memagarinya dengan syariaat Allah.Tak perlulah kita nak sentiasa berhubung dengan 'si dia'..Kalau daah suka sama suka pun,belum teentu jadi milik kita kan..?Andai ajal yang menjadi 'teman' kita terlebih dahulu sebelum 'si dia'?

Sebenarnya,kita sentiasa mengejar cinta manusia.Kononya 'si dia' lah yang mengajar kita mengenal masjid,mengenal usrah,mengenal quran dan sebagainya.Kononya dialah yang paling baik dan soleh/solehah.

Tapi kitaa sebenarnya lupa,bagaimana Allah melayan kitaa sepanjang hidup kita.Dengan setiap nikmat yang dianugerahkan.Nafas diberi tanpa bayaran,,nikmat merasa diberi dengan free,diberi segala kebaikan kepada kita sedangkan kita sentiasa mengingkariNya!Bagaiman itu??!

Betapa Allah dan Rasul sentiasa merindui kita.Adakah cinta Allah dan Rasul itu terbalas?

Satu kisah,ketika Rasulullah bersama para sahabat.Baginda menangis.Sahabat bertanya,"Lima yubki ya Rasulullah?"Rasulullah menjawab,"Aku rindu pada kekasihku."Sahabat berkata,"Bukankah kami kekasihmmu wahai Rasulullah?"Rasulullah menjawab,"Kalian sahabatku.."Sahabat bertanya,"siapakah kekasihmu Rasulullah?"

JAWAB RASULULLAH,"KEKASIHKU ADALA ORANG YANG MENCINTAI AKU DAN MERINDUI AKU SEDANG DIA TIDAK PERNAH MELIHAATKU." :(

MashaAllah..betapa dalam cinta Rasulullah kepada ummatnya.Kita umatnya!Tapi adakah cinta iitu berbalas?

Disebut dalam satu hadis pula.Langit,lautan,bukit bukau,gunung ganang sentiasa memohon kebenaran dari Allah untuk menghempap manusia di bumi lantaran maksiat yyang kita lakukan.Namun,apa jawab Allah?"Tidak.Kalian tidak tahu Aku yang mencipta mereka.Kalian tidak rasa betapa kasihnya aku kepada mereka kerana aku yang mencipta mereka."(Maaf andai tersalah ayat)

Subhanallah sahabat-sahabatku..Betapa kasihnya Allah kepada kita.

Kata Allah dalam hadis qudsi,"Inna rahmati sabaqat min ghadabi."

Sahabat-sahabatku..Bagaimana kitaa?Adakah kita sedar akan hal ini?Atau kita masih merindui dan memuja cinta yang belum tentu menjadi hak kita?Yang pasti 'si dia' adalaah hak Allah dan kedua ibu bapanya!

Sahabat-sahabatku,cinta manusia tak perlu dicarii,tak perlu dipuja dan dirindui.

BIARLAH KITA MENCARI CINTA ILAHI YANG SUKAR DIDAPATI,MERINDUI SANG PENCIPTA YAANG AGUNG DAN MEMUJANYA SETIAP DETIK DAN SAAT..KERANA DIA PASTI MENGANUGERAHKAN KITA SEORANG YANG DICINTAINYA!

Buktikanlah cinta kita pada Allah dan Rasul!Itu lebih utama!

Bukti cinta pada Rasul bukan pada protes yang dilakukan pabila Rasul dihina,tapi sejauh mana kita mengamalkan sunnah Baginda dalam kehidupan kita.

Bukti cinta Allah juga bukanlah hanya di bibir.Tapi sejaauh mana kita membenci apa yang dilarangNya dan mengamalkan apa yang diperintahNya.

Renungan dan muhasabah bersama sahabat-sahabatku.Maaf atas kekurangan dalam entry ini.Kullu min fadhli Rabbi..

Biarlah cinta itu kekal suci dan indah hingga ke Jannah Al-Firdaus :)



DID ALLAH LOVES US?


DID ALLAH IN OUR QALB?

No comments:

Post a Comment