Friday 22 June 2012

Bagai permata yang hilang.....







“Aizat,aku rasa rindu sangat kat tarbiyah TAHAP.Dulu masa kat TAHAP aku buat endah tak endah je dengan kuliah ustaz.Bile aku dah keluar ni,aku rasakan ianya terlalu berharga.Menyesal aku main2 dalam salin kuliah.Sekarang kat tempat belajar,aku seolah2 jadi tempat rujukan teman2.Ialah,aku kan dari sekolah agama.Pastu,sekarang,aku rasa kurang selesa.Bahkan rasa sangat2 terseksa dengan alam kampus.Yelah,bercampur antara lelaki dengan perempuan tanpa batasan.Kalau dulu,sentiasa diingatkan dengan perkataan ‘ikhtilat’..Sekarang,takde sapa nak ingatkan.Masing2 jaga diri masing2.Nak couple,suke hatilah!Nak solat ke tak,ikut suke korang r!Yang paling tak tahan,pandang sana jadi dosa.Pandang sini pun jadi dosa.Yelah,perempuan pakai ketat sana,ketat sini.Aku dh tktau nak jalan macam mana.Bile berjalan dari kelas ke kelas,perempuan2 ni bukan nak bagi laluan pada laki yang lalu.Macam tak kisah je nak langgar ke,bersentuh ke.Ya Allah!Betullah kata2 x-tahap dulu.Kehidupan di luar penuh cabaran.Kalau dulu kat TAHAP,sumenye sejuk mata memandang.Sekarang ni,boleh cuci mata.Tangok je mana suke.Free of charge!Betul apa yang Ustaz Hairul selalu cakap dalam kuliah.Di TAHAP lah tempat kite nak benteng diri dengan ilmu,iman dan amal.Kat luar,ape pun boleh jadi tanpa tiga perkara ni.Nak cari kuliah kat sini..emm…entahlah.Ya Allah,aku betul2 rindu bumi tarbiyah SMKA TAHAP..IANYA BAGAI PERMATA YANG HILANG”

Bergenang air mataku mendengar luahan seorang teman.Ya,aku turut merasainya.Namun aku berbeza dengan dirimu,engkau insan hebat!Ditempatkan di tempat yang penuh sosial.Itu tanda engkau mampu hadapinya.Aku tidak,aku masih lagi di tempat yang terkawal.Mungkin aku tidak layak untuk hadapi situasi sepertimu temanku sayang.Mungkin aku akan hanyut dengan suasana itu.

Aku cukup gembira.Terlalu gembira mendengar luahanmu teman.Bukan ape,ini tanda TARBIYAH itu meresap dalam dirimu.Allah masih sayangkan dirimu.Kerana itu dirimu mempunyai tindak balas atas suasana itu.Tahniah!Terus pelihara rasa terseksamu itu!Agar syariat sentiasa memagari dirimu!

Temanku sayang,ingat tiga perkara ini.Pertama,carilah ketenagan jiwamu di MASJID..Kedua,carilah USRAH yang bisa mengubat rindumu pada tarbiyah yang pernah kita hadapi bersama dulu.Ketiga,carilah SAHABAT SOLEH,kerana ia mampu memimpinmu kepada Tuhanmu..

Tidak temanku sayang!Permata itu masih belum hilang.Ianya tersembunyi di dalam dirimu.Ianya perlu digilap!Ya,gilaplah permata itu!Jangan biarkan ia pudar dan hilang sinarnya!

Temanku sayang,aku sentiasa mendoakan kalian di alam baru.Agar kalian sentiasa diberi tiupan oleh Allah.Satu tiupan yang bisa memelihara dirimu.Aku turut kagum denganmu teman,kerana engkau kuat untuk menghadapinya.Engkau masih sedar dan merindui tarbiyah yang pernah kita lalui bersama satu ketika dahulu..

Temanku sayang,teruskan perjuanganmu di alam baru.Alam yang penuh dugaan dan cabaran.Ingatlah!Tempat bukan asbab hanyutnya seseorang..Selagi hati subur dengan keimanan dan kecintaan pada yang SATU!

^Salam Mujahadah Untuk Teman2ku Sayang^
Luv U ALL FILLAH!



2 comments: