Tuesday 2 October 2012

Betulkan Yang Biasa,Biasakan Yang Betul:)



Kerana lidah badan binasa,kerana lidah ramai ahli neraka :)


Ungkapan yang ringkas dan mempunyai makna yang tersirat..

"Betulkan yang biasa.......?"

Whats the meaning??

Emm,jom kita fokuskan kepada 'kebiasaan' percakapan kita yang perlu diperbetulkan :)

"Weh,bodoh,ko nak pergi mana?"

"Cepatlah bodoh!!Lambat giler!"

"Ko nak pergi sorang ke bodoh?"

"Aduh!!Babi punya batu!" (Tersampuk batu)

"Sial punya budak!Nanti ko!"

"Gampang betul driver ni!"

Cukup!Cukup sekadar ini contoh yang diberi.Selebihnya kita boleh muhasabah sendiri setiap ungkapan dan percakapan kita..adakah menepati apa yang diajarkan Rasulullah?

Kita terlalu marah apabila ada bangsa dan agama lain menghina Rasulullah,namun kita sendiri terlupa bahawa setiap perbuatan dan tingkah laku kita lebih meghina Rasulullah dan Islam secara halus!

Perhatikan setiap percakapan kita seharian..Apabila tersampuk,apabila teraniaya,apabila diejek dan apabila-apabila yang lain.Apa perkataan pertama dan ungkapan utama yang kita keluarkan?Adakah berbunyi 'astaghfirullah'...'subhanallah'..'lailahaillallah'

Sebenarnya terlalu banyak ungkapan yang memuji Allah,yang mengingatkan kita kepada baginda Rasulullah SAW untuk diungkap apabla kita ditimpa musibah atau kesukaran  atau ape jua masalah yang kita hadapi.

Dalam satu ayat al-quran,yang biasa khatib baca dalam khutbah yang mana intisari ayat tersebut menjelaskan berkata baiklah kamu kerana sesungguhnya perkataan yang baik itu 'yuslih lakum a'malakum' iaitu memperbaiki diri kita dan amal kita.Wallahua'lam.

Jadi,mari kita BETULKAN YANG BIASA,BIASAKAN YANG BETUL! (^_^)Ingin menjadi insan yang soleh dan dekat dengan Allah,islah la diri kita dengan kaedah menjaga lisan.Bagi orang yang mendekati Allah,perkara yang lagha atau menghampiri lagha dan merosakkan hati perlu diharamkan dari dirinya.

"Jagalah lidah,nescaya hati terpelihara."

No comments:

Post a Comment