Tuesday 9 October 2012

Kini aku seorang jenazah .. :-(


"Setiap yang bernyawa pasti akan merasai kematian"




Kini,aku hanya sekujur tubuh,yang tidak mampu bergerak,tidak mampu melakukan apa-apa lagi..
Dahulunya ketika aku menghuni dunia,aku seorang yang angkuh.Aku lupa pada perintah dan laranganNya.Namun kini,aku terbujur kaku,tanpa sebarang gerakan.

Kini,aku hanya sekujur tubuh,yang tidak mampu lagi untuk berkata-kata walau sepatah..
Dahulunya ketika aku menghuni dunia,aku seorang pengadu domba,aku menabur fitnah,aku sering menghamburkan kata-kata nista,aku sentiasa memperolokkan manusia lain.Aku lupa akan dosa terhadap perbuatan ku itu.Namun,kini aku menyesal.Penyesalan tidak membawa sebarang erti lagi.

Kini,aku hanya sekujur tubuh,yang terbaring kaku..
Dahulunya ketika hidupku,aku sering tertipu dengan kenikmatan dunia yang sementara.Aku lupa pada kewajipan ku sebagai seorang hamba pada Yang Esa.Aku meninggalkan perintahNya,aku suka pada laranganNya..Kini tiba masanya untuk aku mendapat habuan atas pilihan ku di dunia dahulu.

Kini,aku hanya sekujur tubuh,yang dibaluti kain putih,dengan ikatan yang kemas,tanpa ada perhiasan sedikit pun.Hanya berbekalkan beberapa potongan kain.Dahulunya ketika di dunia,aku taajub dengan pakaianku sendiri.Aku lah terhebat!Aku lah tercantik!Namun kini,aku telah meninggalkan kesemuanya,yang hanya kubawa adalah amalku sendiri yang belum tentu menjadi pembelaku :(

Kini,aku hanya sekujur tubuh,yang tidak mampu meminta sebarang pertolongan,yang tidak mampu menyapa sesiapa lagi.Aku tidak mampu lagi untuk menyebut,"Ibu,ayah..maafkan anakmu.Ibu,ayah,redhailah anakmu.Ibu,ayah,halalkan segalanya yang kau telah berikan..:( "

Kini,aku hanya sekujur tubuh,yang diusung ke sebuah rumah yang gelap,sunyi,tanpa sebarang kemudahan.Aku takut!Aku takut!Aku akan bersendirian,menghadapi detik-detik dalam hidupku pada fasa yang kedua,menuju kehidupan akhirat yang kekal abadi.Mungkihkan kebahagiaan yang bakal kukecapi?Mungkihkan kesengsaraan?Hanya dengan amalku yang sedikit?Layakkah aku?Dengan pilihan untuk 'berseronok' yang telah kupilih tika di dunia dahulu?

~Kepada sesiapa yang mengenali diri yang hina ini,maafkan setiap salah dan silapku sepanjang ikatan persaudaraan antara kita terjalin.Mungkin ini coretan terakhirku,mungkin juga tidak.Doakannlah agar diri ini berjaya mengahadpi alam yang seterusnya.Buat ibu,ayah, dan keluargaku yang terdekat,ampunilah daku dan redhailah aku.Semoga kita mampu berkumpul sekali lagi di dalam satu alam yang lebih indah dan kekal abadi.Andai aku pergi dahulu sebelum kalian,yang kuharapkan agar aku sentiasa diingati dalam doa kalian.Ku sentiasa berharap,aku mampu untuk memberi syafaat pada ibu,bapa,atok,nenek dan seluruh keluargaku.Termasuk guru-guruku.Aku juga berharap,aku bisa memakaikan mahkota terindah buat kedua ibu bapaku :(

^Coretan tercetus dalam kedinginan subuh di Bumi Kinanah^

No comments:

Post a Comment