Thursday 4 October 2012

Orang makan sepinggan nasi,kita makan lebih :)





Dalam satu program tarbiyah,seorang lelaki menyapa saya :

"Assalamualaikum.Abang,maaf ganggu.Saya ada perkara nak tanya abang.Boleh?" Tanya seorang lelaki

"Waalaikumussalam.Boleh silakan.Abang cuba jawab dengan sekelumit ilmu yang ada.Kalau tidak,kita sama-sama merujuk yang lebih pakar :)" Jawab ku tersenyum

"Abang,macam mana nak kenal Allah?" Tanya lelaki tersebut

Subhanallah.Terkejut bercampur kagum dengan soalan yang diajukan.Jarang ditanya soalan sebegini.

Sambil tersenyum aku menjawab :

"Adik,perumpamaan mudah abang bagi,kalau orang lain MAKAN SEPINGGAN NASI,KITA MAKAN DUA ATAU TIGA PINGGAN.Kalau orang lain ambil lauk sesuka hati,adik ambik lauk yang berkhasiat."

"Ibaratnya adik,kalau orang lain buat amalan fardhu je,adik kena buat amalan sunat.Kalau orang lain ternganga depan fb je,adik kenalah khusyuk membaca buku ilmiah.Kalau orang lain asyik menonton televisyen,adik hiburkan hati adik dengan mendengar tazkirah dan kuliah.Kalau orang lain sibuk bergelak ketawa,adik hiasi jiwa dengan sentiasa zikrullah.."

"Ada seorang sheikh cakap dalam kelas,nak cinta Allah bukan di bibir."

Rasulullah Saw bersabda,"Tiga perkara yang mana jika ada pada diri kita,nescaya mendapat kemanisan iman.Yang pertama,mencintai Allah dan Rasul lebih dari semua perkara,kedua,mencintai seseorang kerana Allah semata-mata,dan yang ketiga,benci untuk kembali kufur sepertimana benci untuk masuk kedalam neraka." 

"Seterusnya dik,carilah sahabat yang membawa kita padaNya.Dan,cintai ilmu dan tuntutlah ilmu hingga akhir hayat.Selain tu dik,benci kepada segala yang dibenci Allah dan Rasul dan cinta pada perkara yang dicintai Allah dan Rasul.Insyaallah khaer dik.Selamat mencuba!"

Jawapan lelaki tadi :

"Oh,macam tu.Abang,terima kasih banyak-banyak ye.Nanti kalau saya ada soalan lagi,saya tanya abang ye."

"Insyaallah dik,sama-sama kita share kerana Allah.Kullu min fadhli Rabbi :)" Jawab ku ringkas..




"YA ALLAH,BUKALAH PINTU MAKRIFAT UNTUK AKU MENGENALMU.YA ALLAH,KAU TUNJUKKANLAH CAHAYA MU AGAR AKU MUDAH UNTUK MENDEKATIMU"

No comments:

Post a Comment