Sunday 7 October 2012

Indahnya hidup berpaksikan iman :)



هْبِطُواْ مِصْراً فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ


"Pergilah engkau ke suatu kota,nescaya 

kau peroleh apa yang kau minta"




"Mesir...

Sebuah kota yang bersejarah..

Yang pernah dihuni oleh para anbiya'..

Mempunyai keunikan tersendiri..

Merupakan gedung ilmu..

Bagi insan yang mendambakan permata ilmu.."


Alhamdulillah..Seusia 18tahun,Allah memberi peluang pada diriku yang kerdil ini,untuk menjejakkan kaki ke Bumi Kinanah.Demi meneruskan kembara suci sebagai seorang 'salik' dalam mencari dan mendamba cintaNya..

Indahnya hidup seseorang apabila setiap perkara yang dilakukan berpaksikan iman.

Kehebatan seseorang bukan dinilai pada dimana tempat dia menuntut,tapi sejauh mana dia memilih jalan yang diredhai Allah :)

Dimana dia berada,suasana yang dihadapi bukanlah menjadi persoalan.Tapi bagaimana kita mengaplikasi suasana atau biah yang baru,yang mungkin berbeza dengan biah yang kita perolehi sebelum ini kepada satu suasana yang indah menepati syariat Allah.

"Ya Allah,aku tak tau bagaimana nak hadapi suasana kat universiti..Sosial sangat.Macamana ni?" Luah seorang teman

"Entahla..takut la.Rasa lain sangat kat universiti ni.Dengan perempuannya.Allah,takut!" Luah seorang lagi teman.

Bermacam-macam luahan yang aku dengar.Hanya menghadiahkan senyuman dan sedikit perkongsian.

Satu perumpamaan yang mudah.Dalam setandan pisang,tidak semua buahnya elok.Pasti ada yang rosak dan tak elok.Kita sebagai manusia yang dikurniakan akal dan fikiran pasti mampu memilih pisang yang elok untuk dimakan.Takkan nak pilih yang buruk betul tak?

Begitulah kehidupan kita.Kemana sahaja kita melangkah,maahad tahfiz ke,Mesir ke,sekolah harian biasa ke,sekolah integrasi ke,pasti ada pelbagai kerenah manusia,pasti akan kita temui baik dan buruk.

So,we are the decider!Make a right choice :)

Pilih lah yang baik atau yang buruk.Buatlah pilihan berlandaskan iman.Pasti semuanya bakal bahagia.

Ada insan,biah yang diperolehi cukup mantap.Dengan suasana islami yang sangat membahagiakan,namun,dia gagal membuat pilihan yang tepat.Jadi,dia bukanlah insan yang bertuah.

Ada insan yang lain pula,kehidupannya dipenuhi dengan bermacam-macam gaya,dengan sosial dan kebebasan yang diperolehi,namun,pilihan yang dibuat berpaksikan keimanan pada Allah,jadi,insan ini lebih bertuah.

Soal suasana yang sosial bukanlah menjadi masalah.Tapi,soal siapa kita dan dimana tahap iman kita dengan suasana yang dihadapi.

And the most important,sebarkanlah suntikan dakwah kepada setiap orang disekeliling kita dengan jarum kasih sayang dan penuh kelembutan serta kecintaan.

Sebelum akhir,ingat satu perkara.

"Orang yang baik pada permulaan hidup,belum tentu akhirnya turut memperoleh kebaikan.Dan orang yang jahat pada permulaannya belum tentu mengakhiri sebuah kehidupannya dengan kejahatan jua." (^_^)

Jom sebarkan bahagia!!

^Salam ukhuwwah sekencang dakwah^


No comments:

Post a Comment