Tuesday 17 January 2012

Hidup Mulia Atau Mati Syahid??

Ajaibnya Mati Syahid!



Assalamualaikum ikhwah dan akhawat sekalian,

“Dan jangan sekali-kali kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; sebenarnya mereka hidup, di sisi Tuhannya mendapat rezeki.”(QS Ali Imran : 169)

1.      Allahlah Yang Maha Tahu bagaimana para syuhada’ itu tetap hidup di sisiNya.
2.      Allah Yang Maha Menyaksikan bagaimana para syuhada’ itu memperolehi kenikmatan hakiki dariNya.
3.      Allah pula Yang Maha Berkehendak bila para syuhada’ itu diberi kesempatan untuk melihat keadaan orang-orang yang masih menunggu-nunggu, apakah benar mereka istiqamah menunggu syahid ataukah mereka menunggu-nunggu kerana mencari-cari alasan untuk meringan-ringan urusan jihad.

Ada hidup yang lebih dari sekadar hidup secara jasad.

Ada hidup yang tidak berakhir hanya kerana kematian dan hanya para syuhada’ yang mendapatkan keistimewaan ini.

Ruh jihad mereka terus hidup hingga ruh terakhir manusia di muka bumi dicabut dari jasad.

Ruh jihad mereka terus menyala di sanubari para penunggu syahid untuk menjadi saksi atas janjiNya.

Inilah kehidupan yang zaman pun mengakui maknanya.

Inilah kehidupan yang tidak difahami oleh musuh. Mereka mengira dengan memadamkan nafas seorang pejuang, maka ruh jihadnya akan terhenti.

Sungguh mengkagumkan bahwa ruh jihad itu menular lebih cepat dari satu tarikan nafas itu sendiri.

Mereka mengira bahwa ikatan persaudaraan kaum muslimin itu hanya dijalin dari satu tanah sebuah negara ke tanah sebuah negara yang lain hingga mereka berfikir bahwa ikatan persaudaraan itu akan putus bila tanah sebuah negara itu telah mereka hancurkan.

Sungguh dangkal pemahaman mereka.

Ikatan persaudaraan kaum muslimin itu sebenarnya dijalin dengan tali langit, ketika hati hanya tertuju kepadaNya.

Bila mereka hendak memutuskan ikatan ini, satu-satunya jalan yang tersedia adalah memutuskan kesatuan langit, dan cubalah mereka lakukan itu jika mereka mampu.

MUS’AB BIN UMAIR

Masih ingatkah kita dengan akhir hidup seorang pemuda yang tampan wajahnya mirip dengan wajah Rasulullah saw?
Di Makkah, dialah pemuda yang diminati. Bila ia berjalan, setiap mata pun tertuju kepada si penarik perhatian ini.

Tetapi bagaimana keadaan pemuda ini setelah dia menzahirkan ketauhidan?
Tertunduk wajah para Sahabat melihatnya. Amat berbeza antara sebelum dan sesudahnya. Dia lah Duta Islam yang pertama. Hijrah menjadi begitu bermakna melalui peranan pentingnya.

Justeru bagaimanakah akhir hayatnya ?

Pemegang Panji Islam dalam Perang Badar dan Uhud ini menunjukkan bagaimana mukmin yang amanah itu sebenarnya.
Siapakah pemuda ini?

Beliaulah Mus’ab bin Umair.

Kematian sudah menghampirinya ketika tusukan pedang musuh meminta ia melepaskan panjinya. Sambil tetap memegang panjinya, lidahnya tidak berhenti mengulang-ulang bahwa Muhammad adalah Utusan Allah dan telah berlalu sebelumnya utusan-utusan Allah.

Ketika syahid, tidak ada kain yang mencukupi untuk menutup jasadnya. Bila bahagian kepala yang ditutup maka bahagian kaki terbuka, bila bahagian kaki yang ditutup maka bahagian kepala pula yang terbuka.

Ketika melihat jasad Mus’ab, tidak ada kalimat yang keluar dari Rasulullah saw selain :

“Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada ALLAH. Dan di antara mereka ada yang gugur, dan di antara mereka ada yang menunggu-nunggu dan mereka sedikit pun tidak mengubah” (QS Al Ahzab : 23)

ZAID HARITHAH, JA’FAR ABU TALIB DAN ABDULLAH RAWAHAH

Siapakah yang tidak bergetar hatinya membaca kisah gugurnya tiga pemuda panglima Islam sekaligus, Zaid bin Harithah, Ja’far bin Abu Talib dan Abdullah bin Rawahah, hanya untuk menjaga agar panji Islam tidak jatuh hingga Rasulullah saw pun terdiam ketika mendapat khabar dari langit mengenai syahidnya orang-orang yang terdekat dan dicintainya itu ?

Menangkah musuh kerana syahidnya mereka ?
Amat jauh perbezaannya apa yang disangka dan apa yang nyata.

Justeru keangkuhan Romawi menjadi padam kerana ruh jihad mereka. Perginya mereka justeru ‘melahirkan’ seorang Khalid, sang panglima yang dikurniakan Allah untuk tidak pernah merasakan kekalahan dalam setiap peperangan yang dipimpinnya.

Terhentikah hidup mereka?
Ruh jihadnya semakin menyala di hati para pejuang penegak kalimatNya hingga akhir zaman.

ABDULLAH AZZAM

Siapakah yang melumpuhkan kekuatan Soviet Union yang menakutkan bagi mereka yang takut selain kepada Allah ?
Afghanistan pun menjadi seperti neraka bagi tentera beruang merah itu. Afghanistan menjadi bahan bukti betapa golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak iaitu hanya dua syarat :

1.      Ketauhidan yang disertai dengan kesabaran.
2.      Persaudaraan orang-orang beriman seumpama satu tubuh. Bila bahagian yang satu disakiti, bagaimana mungkin bahagian yang lain tidak merasakan sakit.

Syaikh Abdullah Azzam yang bergabung dalam Mujahidin Afghanistan seolah-olah mengulangi apa yang pernah terjadi dahulu ketika seorang Syaikhul Islam IbnuTaimiyyah pun terjun ke medan jihad menyelamatkan Syam yang diserang oleh pasukan Tartar.

Lalu bagaimanakah keadaan Afghanistan ketika ini ?
Apakah yang diperolehi oleh musuh di sana ?
Syurgakah atau Nerakakah ?

AHMAD YAASIN

Apakah bentuk ketakutan yang wujud di benak musuh ketika mereka merancang untuk memadamkan nafas seorang Ahmad Yaasin sehingga mereka perlu menunggu waktu solat subuh berjamaah di mana cara yang digunakan itu hanya menunjukkan siapakah yang pengecut dan siapakah yang takut.

Roket tanpa kendalian manusia dari sebuah helikopter tempur yang istimewa pula perlu ditembak hanya untuk menghentikan ruh seorang Ahmad Yaasin.

Jadi, siapakah Ahmad Yassin?

Seorang tua dan boleh dikira sebagai seorang buta yang lidahnya tidak digunakan kecuali untuk berzikir.
Ia benar-benar mendefinasikan siapakah ulama’ itu sebenarnya ketika tidak ada ketakutan dalam hatinya kecuali hanya kepada Allah.

Medan jihad membebaskan tanah yang dirampas adalah rumah baginya yang hanya mampu duduk di kerusi roda ketika sisa bahagian tubuh yang mampu digerakkan hanya tinggal sedikit iaitu di bahagian kepalanya yang gerakannya tidak lebih dari sebuah isyarat.

Berhasilkah musuh menghentikan ruh jihadnya ?
Cukuplah Gaza menjadi jawabannya.

Logik apakah lagi yang mampu menjelaskan golongan yang sedikit mampu memukul golongan yang banyak?

Masihkah kita ingat akan Solat Jumaat pertama di Gaza setelah pencerobohan kaum yang pengecut itu?

Pesawat tempur musuh berlegar-legar di atas para jamaah yang menyelesaikan solat mereka. Udara bergetar menderu-menderu dek kerana dekatnya sang burung besi pemangsa dengan mereka yang hendak dijadikan mangsa.

Lalu apakah yang terjadi dengan para jamaah solat?

Sedikit pun mereka tidak berganjak dari tempat solat mereka.

Hati mereka khusyuk mengingati Allah, Penggenggam setiap nyawa. Mereka tidak menggembar-gembor untuk menakuti musuh dengan ancaman kosong melainkan dengan lidah yang hanya dipakai untuk berzikir untuk mengukuhkan ketakutan hanya kepadaNya.

Berhasilkah musuh menakuti mereka?

Yakinlah, getaran udara yang menderu-deru mengibas rambut para jamaah tersebut tidak mampu mengatasi getaran ketakutan yang merayap ke dalam hati, jantung dan seluruh tubuh pemandu pesawat tempur itu.
Oleh yang demikian, siapakah yang takut dan siapakah yang menakutkan?

RENUNGAN UNTUK DIRI KITA

a. Sungguh aneh mereka yang menyatakan ingin syahid tetapi kehidupan hariannya menunjukkan apa sebenarnya yang dicari. Cukuplah sebagai pembeza ketika orang-orang yang keadaannya lain di mulut lain di hati lebih senang bersantai daripada memenuhi janjinya. Tempat duduk mereka terlalu nyaman dibandingkan dengan perjuangan menegakkan kalimat tauhid yang kesannya adalah terhadap harta dan jiwa mereka.

b. Sungguh aneh mereka yang menyatakan ingin syahid tetapi banyaknya ketawa mereka yang hanya menjauhkan diri mereka dari apa yang dicita-citakannya.

c. Sungguh aneh mereka yang merindukan syahid tetapi tidak mempersiapkan apapun untuk kedatangan tetamu istimewa mulia itu.

d. Bagaimana mungkin tetamu istimewa berkenaan datang apabila yang dipersiapkan berbeza dari apa yang sepatutnya disediakan untuk sang tetamu tersebut. Tetamu yang ini datang membawa khabar kematian yang mulia dan membawa kehidupan sebenarnya, sedangkan apa yang dipersiapkan jelas untuk tetamu yang membawa khabar betapa indah dan nikmatnya dunia.

e. Sungguh aneh mereka yang menunggu jihad hanya bila sudah bertemu musuh di medan juang.

KESAN TERHADAP UMAT ISLAM

Tidak sedarkah mereka bahwa sekarang adalah masanya :

1. Musuh yang tidak terlihat oleh mata zahir telah merosakkan barisan mereka.
2. Akidah mereka telah disamarkan.
3. Kitab mereka telah digantikan dengan kitab-kitab lain yang mereka baca dan kaji.
4. Waktu mereka dialihkan dengan yang sia-sia dan yang telah membuatkan mereka lupa.
5. Ketakutan mereka kepada Allah telah diimbangi dengan ketakutan kepada manusia.

Adakah mereka yang merasa mampu untuk menegakkan Kalimat Allah senang dengan hanya duduk-duduk sahaja?

Adakah mereka akan meneruskan perjalanan yang dipenuhi dengan :

1.      Canda tawa?
2.      Kesenangan?
3.      Tidur yang nyenyak?
4.      Mensia-siakan waktu?
5.      Harta melimpah ruah?
6.      Pujian dari pencinta dunia?

Hanya mereka yang mengambil pelajaran dari seerah Rasulullah saw dan orang-orang yang beriman mampu meneruskan perjalanan yang dipenuhi dengan berbagai ujian dan cobaan yang tidak jauh berbeza dari apa yang dialami oleh para pendahulu mereka.

Ketika perjuangan mereka dipenjara dan ditawan oleh orang-orang yang lupa, cukuplah kalimat dari sebenar-benar ulama’ yang dijemput oleh malaikat maut dalam penjara penguasa semata-mata untuk menegakkan jihad utama yang menjadi jawaban mereka.




“Manusia yang dipenjara adalah mereka yang terpenjara dari Rabbnya dan manusia yang tertawan adalah mereka yang ditawan oleh hawa nafsunya”(Ibnu Taimiyyah)

Ya Allah, mudahkanlah kami untuk menyusuri jalan para syuhada’ yang telah menunaikan janji mereka kepadaMu kerana sesungguhnya mereka hakikatnya hidup di sisiMu dengan memperolehi rezeki yang tidak terbatas.

Ameen Ya Rabbal Alameen

Wan Ahmad Sanadi Wan Ali
Pengerusi JK Tarbiah IKRAM Shah Alam

“UKHUWAH TERAS KEGEMILANGAN”
“IKRAM WADAH PERJUANGAN”

No comments:

Post a Comment