Monday 2 January 2012

Panggilan PLKN!!

Khidmat Negara!!


Sebelum SPM lagi PLKN telah memanggil melalui internet.Alhamdulillah,aku tidak terpilih ke PLKN.Maha Adil Allah SWT membuat perancangan untuk hambaNya.Al-maklumlah,aku kan tak sesuai untuk tempat seperti itu.Pantang untuk aku tempat macam tu...Aku kan tak sihat : D


Namun,ramai juga antara sahabat2ku yang terpilih untuk PLKN.MashaAllah,masing2 tension.Ialah,semuanya dah buat perancangan masing2 untuk selepas SPM.Tiba2 PLKN!Adoiy,sian depa.Tapi sahabat2 muslimin tidak ade masalah untuk menghadapinya.Alah,pelajar lelaki bukan payah pun.Mudah jek nak bawak diri.Asal reti jaga pergaulan lelaki+pempuan,tutp lutut hingga pusat,jaga solat..ok lah tu..Bukan payah.Ceh wah,lebih2 plak aku nk berkata2..Mentang2 tak kena.. :D


Hari ni,2 Januari 2012,ramai yang dah berangkat ke tmpt msg2 untuk PLKN.Tapi,ade yang dah pergi semalam pun.Antara sahabat2 aku yang terkena PLKN ialah Tengku,Sayahiirul Aiman,Aiman Naem,Irsyad,Khairul,Zafir Ikram,Afiq,Hakim,Iqlima,Adilah,Izani,Juwairiah..ni yang aku teringat..ada lagi..


Pagi2 lagi,aku mesej semua sahabat2 aku..


"Selamat melangkah ke PLKN sahabat2ku..Jaga diri,jaga agama.Melangkahlah sebagai seorang daie@pejuang di sana.Tunjukkan keindahan islam pada semua..Luv U Fillah ^_^

Masing2 berdebar nak menghadapinya..Mungkin kalau pelajar muslimin hanya berdebar dengan 'peraturan' yang bakal dihadapi..Sebab baru 'merdeka' dari peraturan asrama..Tiba-tiba kena ikut peraturan lagi..hehe.Tapi,peraturan Allah tetap berjalan tau!Namun,pelajar muslimat banyak perkara yang perlu dirunsingkan..Antaraa yang paling kesian Iqlima,Adilah dan Izani..Masing2 akan menghadapi suasana yang berlawan dengan jiwa.Kesian mereka.Berulang kali mereka cakap kat aku dan sahabat muslimin lain,"Doakan kami PLKN.Berdebar sangat2.Tak tau bagaimana nak menghadapi susana di sana.Paham2 jelah.." MashaAllah,sedih bunyinye..Terharu aku.Namun,aku tidak ade sebarang autoriti untuk menghalang..Aku cuba untuk menenagkan mereka..

"Sabar sahabat2ku.Allah Maha Mengetahui.Kalian mampu sbb itu dipilih Allah.Sedang sy,amin tidak dipilih Allah.Mungkin kami tidak mampu dengan suasana di sana nanti.Allah juga sedag mnguji kalian sejauh mana kalian mampu memperaktikkan amal islami yang kalian ade di sana.Be strong!!Bersangka baik dengan perancangan Allah.Sebelum pergi,benteng diri dengan ilmu.Disana,kalian akan menghadapi pelabagai karakter manusia.Mungkn ade yang mempertikaikan agama.Jd,kalianlah orang terpilih untuk memperthankan agama dengan penuh hikmah di samping menghulurkan tangan membantu mereka.Jangan lupa bawa Mazayakni.Penting itu.Di situ jugalah medan tarbiyyah untuk kalian.Peluang keemasan untuk menarik orang lain.Orang yang kurang paham agama,bukan dr sek agama,biasanya akan taat pada agama setelah mereka mengetahui.Berbeza dengan kita yang terlebih paham :) Jangan risau.First sampai nanti cari baju paling besar.Pas tu cari surau.Jadi AJK surau.Buatlah macam surau tahap :D Pakailah pakaian mereka ketika program,selebihnya pakailah pakaian asal kalian..:) InsyaAllah khoir!" ^_^

Panjang lebar pesanan aku.Yelah,aku sendiri risau dengan akhowat2 nanti.Cmne ye mereka kat sane??Namun,aku ttp yakin mereka lebih hebat dari muslimin.Aku sentiasa iringi langkah mereka dengan doa tulus ku.Aku sendiri tak terplih bahkan x berharap pun..^_^


Aku pernah terbaca,tp aku sndri lupe bahan bacaan yang mana.Ape yang aku bace,PLKN ni lebih kurang macam apa yang telah dibuat oleh Kamal Atarturk Laknatullah.Dia merancang untuk rakyat Turki yang dah habis sekolah untuk ke program ketenteraan untuk menghalang dari mereka pergi belajar di Mesir dan lain2.Wallahua'lam.Kalu aku salah,betulkan.Tapi,ape pun,PLKN ade baik dan buruknye.Cume kite kena pandai menghadapi kedaan itu dengan baik sangka.InsyaAllah sahabat2ku.Semuanya akan baik.Miss U All Fillah!!


^Ukhuwwah Fillah Abadan Abada^

No comments:

Post a Comment