Thursday 12 January 2012

Kita sering bertanya..???






Kita bertanya: kenapa aku diuji ?
Qura'n mnjwab apakah mnusia itu mngira bhwa mreka dbiarkan saja mngatakn,
" Kami telah beriman",sedangkan mrka tdak diuji. Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang2 sblum mreka, maka sesungguhnya Allah mngetahui orang2 yg benar dan sesungguhnya Dia mngetahui orang2 yg berdusta."
*Surah Al-Ankabut;2-3

Kita bertanya: kenapa aku tak dapat apa yg aku idam2kan?
Qura'n mnjwab: Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat bagimu,,dan boleh jadi pula kau menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.
*Surah Al-Baqarah;216

Kita bertanya kenapa ujian seberat ini?
Qura'n mnjwab: Allah tidak memberi seseorang itu melainkan sesuatu dengan kesanggupannya..
*Surah Al-Baqarah;286

Kita bertanya: kenapa kita 'frust'?
Qura'n mnjwab: Janganlah kamu bersikap lemah dan jangan pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yang beriman.
*Surah Al-Imran;139

Kita bertanya kepada siapa kita harus berharap?
Qura'n mnjwab: sesungguhnya Allah bagiku,Tiada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakal.
*Surah At-taubah:129

Kita bertanya: sampai bila aku merana begini?
Qura'n mnjwab: "kerana sesungguhnya sesudahan kesulitan itu ada kemudahan".
*Surah Al-insyirah;5-6

~Kurangkan mempersoalkan ape jua pemberian Allah,tapi banyakkan bersyukur dan teruskan berusaha!

No comments:

Post a Comment